Vida Eterna

Shangri-La for din skønhed og velvære

Velduftende parfumer og olier siden de ældste kulturer.


Parfumens Historie

En parfumes opbygning.

 

Parfumens kvalitet kendetegnes ved dens udvikling og opbygning.

Der kan fremstilles parfumer af enkelte dufte, men de spændende parfumer, der ikke dufter af noget bestemt, men give atmosfære, er ofte opbyggede af flere hundrede duftkomponenter. 


For parfumens helhed, bør det altid have:

TOP-noter, MIDTE-noter og BASEN.


TOPPEN: Giver parfumen friskhed, og er det første indtryk man får af parfumen. 


MIDTEN: Er parfumens "sjæl", der henviser til parfumens karakter og egenskaber. 


BASEN: Giver parfumen dens langtidsvirkning og dybde. 

I Shangri-La serien anvendes kun parfumer af højeste kvalitet og renhed. 

 

At olierne/parfumerne har spillet en rolle i tidens historie bevises alene af, at de har overlevet beretningerne over dette lange spænd af tid. Udviklingen fra oldtidens forfinede brug af parfumer - over den mørke middelalders brug af disse, som dækparfumer. Til vor tids almindelige hverdagsbrug er lang og interessant. Blot indefor de sidste 100 år er der sket en kæmpe udvikling indenfor parfumeindustrien. Det er endda spændende at se, hvordan de økonomiske konjektursvingninger har haft indflydelse på udviklingen og behovet for parfumer. 


FRA SLUTNINGEN AF 1800 TALLET, OG INDTIL 1920:
Parfumerne var præget af den viktorianske spartanskhed, og derfor var denne tids parfumer simple, dvs. fremstillet af enkelte blomster, således at parfumerne enten duftede af rose, nellike, liljekonval osv. Temmelige tunge blomsterdufte. 


FRA 1920: 
I de glade tyvere, blev der en større forskelligartethed i parfumerne, og modehusenes designere begyndte så småt at præsentere mode og parfume sammen. Forbruget af parfumer var dog begrænset til eliten, en mindre gruppe af "snobber", der ønskede at skille sig ud fra mængden. 


FRA 1930 - 1950:
Den store depression i 1930erne, politisk uro og anden Verdenskrig, førte til en periode med industrialisering indenfor fremstilling af parfumer. Dette betød, at man nu kunne fremstille parfumer af rene duft-kemikalier, der samtidig var årsagen til, at variationen af parfumer blev større. Denne industraliserring betød samtidig, at de store franske modehuse, der hidtil havde siddet på næsten al parfumefremstilling, begyndte at midste noget af deres magt. 


1950 EFTERKRIGSPERIODEN:
To fænomener dukkede op omkring 1950: Flere parfumeprodukter, og en stigende konkurrence der gjorde, at omkostningerne ved lanceringen af en parfume steg voldsomt. Derfor blev det nødvendigt at henvende sig til en langt større marked bestående af middelklassen. Parfumerne skulle ikke længere være beregnet til eliten i befolkningen. Det viste sig, at middelklassen, der ikke var vant til at anvende parfume, var langt mere konservative i deres opfattelse af dufte, hvilket gjorde, at de kraftige tunge parfumer forblev populære i en lang årrække. (Det var i denne periode, de tunge muskdufte blev anvendt). 


FRA 1960ERNE:
Gennemsnitsbefolkningens købekraft voksende, og man vigtigheden af et "masse-marked". Dette blev udgangspunktet for fremstillignen af den noget biligere Eaû de Cologne. Med denne kæmpe udvikling blev dufte hver mands eje. Enhver der var ung i 60erne, kendte faktisk ikke andet end Eaû de Cologne, men til gengæld blev det brugt af alle. 


I 1970ÉRNE:
Da de fleste kvinder var kommet ud på arbejdsmarkedet, og ligestillingsprotesterne opstod, skete der igen en stor ændring. Fra at kvinder var kvindelige og parfumer var noget attraktivt, så ændrede stilen sig til, at man ikke skulle "pynte sig", man skulle helst have det "renskuede look", og parfumerne, hvis de anvendtes, skulle være meget lette og friske dufte. Denne ændring bevirkede, at de amerikanske parfumer blev accepteret og kom rigitg ind på markedet. 


I 1980 - 1990'erne:
Igen blev det acceptabelt, at kvinder måtte være kvinder, og igen er der kommet prestige i, hvilke parfumer man bruger, men det mest karakteristiske for perioden er, at der igen stilles store krav til parfumer. Det skal være kvalitetsparfumer, der hoder duften på huden og det må gerne være varme fyldige parfumer - dog uden at være tunge. Eaû de Cologne er ved at være helt ude af billedet igen. Samtidig er det slået meget igennem, at ethvert modehus med respekt for sig selv, har sine egne parfuemer, og markedsføringen af parfumer er et helt kapitel for sig, idet den bygges op omkring "billeder", der appelerer til en bestemt livsstil. 


ÅR 2000 TIL NU!:
Et nyt ord, er kommet ind i vort sprog, nemlig "Branding" - Hvilket kommer fra det engelske ord brand, der betyder "varemærke". - Utrolig mange virksomheder, bruger idag deres varemærke som branding for deres egne dufteserier. Dette gælder ikke mindst tøjfabrikanter, Sportsforretninger, Skotøjskæder osv. osv.